Актуелности



(Јован Цвијић, Психичке особине јужних Словена, план и методе  у  НАСЕЉА И ПОРЕКЛО СТАНОВНИШТВА – књига 19 ( ``Српски етнографски зборник`` издаје Српска Краљевска академија , књига XXXIV, Београд 1925.))

.............................

      Следећа таблица укратко излаже психичку класификацију, коју ми предлажемо за Јужне Словене:

  • Динарски тип
    1. Шумадиски варијетет
    2. Ерски
    3. Босански
    4. Мухамедански
    5. Јадрански
  • Централни тип 
    1. Косовско-метохиски варијетет 
    2. Западно-македонски 
    3. Моравско-вардарски 
    4. Шопски 
    5. Јужномакедонски
  • Источнобалкански тип 
    1. Варијетет доњодунавске плоче
    2. Средње Горе Румелиско-трачки варијетет
    3. Помачки
  • Панонски тип 
    1. Славонски варијетет 
    2. Сремско-банатски варијетет 
    3. Словеначки или алписки варијетет

 

ДРУГИ ДЕО ДИНАРСКИ ТИП

Динарски тип заузима не само целу динарску област већ и суседне земље по којима се распростро миграцијама. Овај тип превлађује у моравској Србији; дао јој је значај који има и још отсудно утиче на њен развитак. Динарски су досељеници ушли у старо косовско-метохиско становништво не изменивши његове психичке особине; али су они на њега јако утицали. Како ово становништво има особина и централног и динарског типа, тешко му је одредити место...

............................... 

 

ТРЕЋА ГЛАВА ЕРСКИ ВАРИЈЕТЕТ

        У Шумадији и у доњој Босни Ерама називају становнике највиших динарских области. Ово име не припада ни становништву ни крају са одређеним границама. Њему одговара психички тип који се срета у многим динарским областима, нарочито у Старом Влаху. Ере су уопште најтипскији претставници динарских особина и патријархалног живота.

Супротно другом динарском становништву, ово брђанско становништво није било прожето другим миграционим струјама. Код њега се констатују једино премештања из једног планинског предела у други, али је то било међу људима истог психичког варијетета. Штавише, Ере су се исељавале у свима правцима: у Шумадију, у јадранску област, у крајеве панонског типа и чак у пределе централнога типа. У овим земљама у које су се досељавали, Ере су често примиле особине, обичаје и навике становништва међу које су се доселиле.

Све Ере говоре јекавским или ијекавским дијалектом српско-хрватског језика (млијеко и вјера наместо млеко, вера и млико, вира осталих српско-хрватских дијалеката: екавског и икавског). То је дијалекат већине народних песама и српског фолклора уопште. Изгледа, да се он слаже са једном од ерских психичких црта. Многе речи постају дуге, премда и звучније; акцентуација је продужена и спора. Говор добија тако спорост, која не одговара активној и радној средини.

................................

Старовлашка група 

                Идући од Шумадије па на југозапад Стари Влах почиње јужно од Ужица и шири се до реке Лима и местимице га прелази. Стари Влах обухвата и Сјеницу и Равну Сјеницу или Пештер и на север се шири до Сарајева или до планине Романије...

                ...Највише пада у очи издвојеност породица и кућа по искрченом земљишту. Најближи сусед је скоро увек на другом врху. Ова усамљеност, још потпунија зими (а зима је овде дужа него у Шумадији) и за време непогода, утиче на развитак индивидуалистичких осећања, на образовање јаких индивидуалитета , на начин мишљења и рада. Друга је последица ове осамљености, коју појачава јако испресецан рељеф, велики физички напор на који су Старовласи приморани да би задовољили свакодневне потребе: кад год иду по воду или намирнице, да надгледају стоку итд. морају се непрекидно пети и силазити. Физичке последице тога осећају се. Људи су мршави, витки и јако мускулозни.

Црте су им врло изразите, лице каткад поцрнело од дима у кућама недовољно проветреним. Даље су печене коже, с познатим црвенилом људи које шиба ветар и непогода. У њихову оделу превлађује црна боја; њихови пеленгири су врло карактеристични.

Живе уопште просто, али не без неке патријархалне угодности. Куће су велике, често имају нарочите трпезарије. Около су вајати за сваког ожењеног члана задруге. Кујна се одликује нарочитим јелима,  непознатим у другим крајевима Полуострва, јелима спремљеним вешто, нарочито са млеком, маслом и сиром. Главна се јела готове од јагњетине, живине и сувог меса. И поред неке укочености облика женска ношња, ћилими и дрворези остављају знатан уметнички утисак.  Њихова морална осећања су каткад врло деликатна. Имају много финоће и умешности. Духовити људи нису ретки. Они често на отмен начин исказују своја осећања и жеље. Углавном Старовласи показују велику моралну енергију и драгоцене интелектуалне способности.

Каквог су порекла Старовласи? Неке породице су ту од старине, али је већина становништва дошла из негдашњег новопазарског санџака, из Црне Горе и Херцеговине. Иако више не живе у племенским заједницама, ипак имају још много великих задруга; многобројне породице су јако разгранате и њихови изданци до ниске Шумадије, у коју се гомилама исељавају, образују братства као у Црној Гори.

Они су врло плодни. Али то није једини узрок миграционим струјама, које полазе из Старог Влаха према Шумадији. Ове високе површи, богате испашама, етапе су за многобројне исељенике из црногорских Брда, који после дужег или краћег задржавања иду у Шумадију. У осталом Шумадинцима их приближавају њихови обичаји, предања и њихова јака национална свест.

Нарочите психичке особине. - Старовлашани се иначе  одликују неким нарочитим психичким цртама. На први поглед пада у очи нека спорост  у говору  и  у покретима. Старовлашани се дозивају и разговарају на даљини, чак с једног брда на друго. Они певају монотоне и развучене  песме, често запушивши једно ухо.

Старовлах је живог духа, често изналазачко у коме има кадшто лукавства. Ово му лукавство служи, истину говорећи, како за задовољство тако и за корист. И поред спорости он уопште говори чешће али и боље него Шумадинац. У згодној прилици зна употребити пословице и шале, заплести питања, губити се у описивањима, не разумети оно што му се не допада…

Старовласи лако схватају оно што је битно у неком питању, али не улазе увек у појединости и не предвиђају последице. Најдаровитији се, међутим, знају удубити у питања и способни су за велика психолошка проматрања. Понекад уз њихово лукавство иде дубока мудрост. Милош Обреновић је имао ове особине у највишем ступњу...

... Изгледа да у старовлашкој области има више импулсивних и занесених темперамената него у многим другим динарским крајевима и да су услед тога чешћи хајдучки типови, којих уосталом нестаје из дана у дан. У турско доба се Стари Влах сматрао као права хајдучка област. Још дуго после ослобођења Србије Старовласи су бежали у шуму и одметали се у хајдуке због неправде, често безначајне, бар по нашем данашњем схватању.

Прво такмичење

Loading Player...
Loading Player...
Loading Player...
Loading Player...
Loading Player...
Loading Player...

Пријатељи

Текстови песама

Посетиоци

249600
ДанасДанас397
ЈучеЈуче496
Ове недељеОве недеље397
Овог месецаОвог месеца13416
УкупноУкупно249600
Највише 09-02-2017 : 1021
Пријављених 0
Гостију 32
Регистрованих 2
© 2017 Друшто за неговање традиционалног певања ИЗВИКА. Сва права задржана.
Дизајн: Небојиша Мишевић neso@beotel.rs
mod_dbrss2 AJAX RSS Reader poweredbysimplepie